Η σχολική κοινότητα παρέχει ένα οργανωμένο πλαίσιο για συστηματικά και μακροχρόνια προγράμματα πρόληψης, τα οποία εφαρμόζονται από εκπαιδευτικούς οι οποίοι εκπαιδεύονται απο το Κέντρο Πρόληψης με βιωματικά σεμινάρια. Είναι στρατηγική επιλογή που βασίζεται σε επιστημονικά δεδομένα, τα προγράμματα πρόληψης να εφαρμόζονται στη σχολική τάξη από τους εκπαιδευτικούς γιατί αφενός μ’ αυτό τον τρόπο εμπλέκονται περισσότεροι άνθρωποι στην υπόθεση της πρόληψης και αφετέρου οι εκπαιδευτικοί αποτελούν συστατικό στοιχείο της σχολικής κοινότητας και είναι σημαντικοί για τους μαθητές. Με αυτό τον τρόπο ενισχύεται η αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων (International Standards on Drug Use Prevention, Second edition, UNODC, WHO, 2018).
Κάθε χρόνο με την επιστημονική εποπτεία του Κέντρου Πρόληψης εφαρμόζουν προγράμματα πρόληψης 50 έως 85 εκπαιδευτικοί τα οποία παρακολουθούν πάνω απο 1200 παιδιά και έφηβοι. Πρόκειται για προγράμματα εκπαίδευσης σε ατομικές και κοινωνικές δεξιότητες και στοχεύουν στην ανάπτυξη ικανοτήτων που καθιστούν το άτομο ικανό να ανταπεξέλθει στις δύσκολες προκλήσεις της ζωής (WHO, 1993), χωρίς να έχει ανάγκη να στρέφεται σε ουσίες ή σε άλλες εξαρτητικές συμπεριφορές.
Πολυάριθμες έρευνες επιβεβαιώνουν την αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων πρόληψης στα σχολεία. Για να είναι όμως αποτελεσματικά πρέπει να υπακούουν σε κάποιες αρχές:
• Να εστιάζουν στην αντιμετώπιση των παραγόντων που κάνουν ευάλωτο το άτομο και να ενισχύουν τούς παράγοντες που το προστατεύουν.
• Να αξιοποιούν μεθόδους ενεργητικής – βιωματικής μάθησης ώστε να ενισχύονται οι ατομικές και κοινωνικές δεξιότητες των παιδιών.
• Η ενημέρωση που παρέχεται να είναι κατάλληλη για την ηλικία των παιδιών και να είναι επιστημονικά τεκμηριωμένη .
• Να αξιοποιούνται κατάλληλα εγκεκριμένα και αξιολογημένα εκπαιδευτικά υλικά στη σχολική κοινότητα.
Το Κέντρο Πρόληψης εκπαιδεύει εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων και αναλαμβάνει την ευθύνη να τους παρέχει επιστημονική υποστήριξη, και εποπτεία κατά την εφαρμογή υλοποίησης των προγραμμάτων πρόληψης.