ΚΕΝΤΡΟ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΤΩΝ ΕΞΑΡΤΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΑΓΩΓΗΣ ΤΗΣ ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΚΟΖΑΝΗΣ «ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ»

Εκπαιδευτικά Υλικά Πρόληψης

Το εγχειρίδιο - Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού
Επικοινωνία στην Οικογένεια
Ο κήπος με τις 11 γάτες
Ο Πυξιδούλης και η Πυξιδούλα στο Νηπιαγωγείο
Παιχνίδια Παιδιών
Συζητήσεις Εφήβων
"Στηρίζομαι στα πόδια μου" - Εγχειρίδιο για τον Εκπαιδευτικό
Το σπίτι των παιδιών

Φωτογραφικό Αρχείο

Φωτογραφικό Αρχείο

Το νηπιαγωγείο αποτελεί τη μετάβαση από τον παιδικό σταθμό ή για κάποια παιδιά το σπίτι, στην υποχρεωτική εκπαίδευση. Τα χαρακτηριστικά και η λειτουργία του θυμίζουν αρκετά τη σπιτική ζεστασιά και ατμόσφαιρα και από την άλλη τους κανόνες και τις υποχρεώσεις του σχολείου. Η προσαρμογή και η καθημερινή ζωή των παιδιών σε αυτό παίζει σημαντικό ρόλο για την κατοπινή σχολική προσαρμογή τους και τη σχέση που θα αναπτύξουν με το σχολείο.

Στην φάση αυτή, το νήπιο αρχίζει να εξερευνά τον κόσμο γύρω του, να αλληλεπιδρά με άλλους (ενήλικες, παιδιά) πέρα από τον κλειστό χώρο της οικογένειας και να διαμορφώνει προσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες.

Όσο η πρόληψη ταυτιζόταν με την ενημέρωση για τις συνέπειες της χρήσης των εξαρτησιογόνων ουσιών, η εφαρμογή προληπτικών προγραμμάτων στα νηπιαγωγεία ήταν αδύνατη. Όμως, επειδή τα σύγχρονα προγράμματα πρόληψης στοχεύουν κατά κύριο λόγο στην ανάπτυξη κοινωνικών και ατομικών δεξιοτήτων των νηπίων και των παιδιών, καθιστούν τα νηπιαγωγεία κατάλληλα για την εφαρμογή τέτοιων προγραμμάτων.

Το Κέντρο Πρόληψης λαμβάνοντας υπόψη τη σημαντικότητα του ρόλου των νηπιαγωγών και των γονέων στην διαμόρφωση στάσεων και αντιλήψεων των νηπίων απευθύνεται σε αυτούς, με τελικό αποδέκτη των προγραμμάτων τα νήπια.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ

Στην προσχολική ηλικία, μετά την οικογένεια, οι νηπιαγωγοί ως ενήλικοι υποστηρικτές παίζουν σημαντικό ρόλο στη ζωή των νηπίων. Κατέχουν έναν σημαντικό ρόλο καθώς πέρα από την πνευματική και νοητική ανάπτυξη των παιδιών καλούνται να ενθαρρύνουν και την ψυχοκοινωνική τους ανάπτυξη βοηθώντας τα να δοκιμάσουν τις δυνατότητές τους, να αναπτύξουν την φαντασία τους, να πάρουν πρωτοβουλίες και αποφάσεις ώστε να σχηματίσουν μια θετική εικόνα για τον εαυτό τους και να μάθουν να ενεργούν μέσα σ’ ένα πλαίσιο με σταθερούς κανόνες, ώστε ν’ αναπτύξουν υπευθυνότητα και αυτοέλεγχο. Οι παραπάνω στόχοι είναι ζητούμενο και για τη πρόληψη. Για το λόγο αυτό το Κέντρο Πρόληψης ενημερώνει και ευαισθητοποιεί τους νηπιαγωγούς σε θέματα πρόληψης και προαγωγής της υγείας.

Παράλληλα στόχος των προγραμμάτων πρόληψης στα νηπιαγωγεία, είναι η ενίσχυση του παιδαγωγικού ρόλου των νηπιαγωγών. Οι «Ορίζοντες» υλοποιούν βιωματικά σεμινάρια για νηπιαγωγούς, όπου επιμορφώνονται σε θέματα πρόληψης, αλλά και εκπαιδεύονται σε συγκεκριμένα υλικά.

Τα εκπαιδευτικά υλικά που προτείνονται για το νηπιαγωγείο είναι: « Ο κήπος με τις 11 γάτες», ΚΕ.Θ.Ε.Α, εκδ. «Σχήμα και Χρώμα», αλλά και «Ο Πυξιδούλης και η Πυξιδούλα στο νηπιαγωγείο», εκπαιδευτικό υλικό πρόληψης του Κέντρου Πρόληψης «Πυξίδα». Το Κέντρο Πρόληψης «Ορίζοντες» συνεχίζει την υποστήριξη στους νηπιαγωγούς μέσα από συναντήσεις εποπτείας για την εφαρμογή των προγραμμάτων πρόληψης μέσα στην τάξη καθόλη την διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

Η μεθοδολογία που εφαρμόζεται στα σεμινάρια των «Οριζόντων» και στην εφαρμογή των προγραμμάτων πρόληψης από τους νηπιαγωγούς είναι η βιωματική. Μέσα από την ενεργητική συμμετοχή των παιδιών σε ποικίλες δραστηριότητες, σε παιχνίδια ρόλων, σε εργασίες μέσα σε μικρές ομάδες, τα νήπια εκπαιδεύονται στο να αναγνωρίζουν και να εκφράζουν τα συναισθήματά τους, αλλά και να αναπτύσσουν δεξιότητες προσωπικές και κοινωνικές.

GTranslate

Φυλλάδια Κέντρου